خواص17نوع دم نوش گياهي
 
به پایگاه فرهنگی ورزشی و اطلاع رسانی ورزش جودو خوش آمدید
ورزش جلوه گاه اتحاد و همگرایی ملی
 
 
یک شنبه 8 دی 1392برچسب:, :: 9:38 ::  نويسنده : Mohammadreza and Rahim Yousefi

دانه های شنبلیله که مهمترین قسمت دارویی این گیاه است با بازکردن مجاری عروق خون، از بروز سکته قلبی جلوگیری می کند.

مصرف این دمنوش در دوران بارداری، شیردهی ودر کودکان زیر 6 سال، همچنین مصرف طولانی مدت و بیش از انداره، توصیه نمی شود وممکن است منجر به تهوع، سردرد، آشفتگی و تحریکات پوستی شود. به دلیل وجود ترکیبات موسیلاژی در دانه، جذب بعضی داروها در مصرف توأم با شنبلیله تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. لذا توصیه می شود این فرآورده با فاصله 2 تا 4 ساعت از سایر داروها مصرف گردد، در ضمن مصرف توأم این دمنوش با داروهای وقفه دهنده آنزیم مونوآمینومکسید از (MAOLS)، داروهای هورمونی، ضد انعقادها ( از قبیل پلامیکس، هپارین و وارفارین و ...) و همینطور داروهای کاهنده قند خون ( ازقبیل گلیمیپیراید، گلیبوراید(گایبنکلامید) ، انسولین، گلیپیزاید و ....) بایستی با احتیاط همراه باشد.

آویشن باغی

که در زبان انگلیسی (Garden Thyme) خوانده می شود یکی از شناخته شده ترین گیاهان دارویی از تیره نعناست. این گیاه علفی ومعطر، دارای خواص دارویی بسیاری است و از آن در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی وآرایشی استفاده متنوعی می شود.

این گیاه، داروی بسیار خوبی برای دستگاه تنفسی و بیماریهایی از قبیل زکام ،برونشیت، آسم و گریپ است. همچنین این گیاه داروی خوبی برای معده می باشد و ناراحتی های معده را از نظر هضم و نفخ به طور کلی برطرف می کند. آویشن دارای اثرات ضد قارچی و ضد باکتریایی قوی است و این خاصیت به دلیل وجود تیمول و کاراکرول در اسانس آویشن است، به همین علت در دهانشویه و فرآورده های دهانی از آمیشن به وفور استفاده می شود. خاصیت ضد میکروب، ضد قرچ و ضد انگل تیمول در طب جدید نیز مورد توجه است و به دلیل وجود تیمول در این گیاه از جوشانده آن برای ضدعفونی کردن و پانسمان و شست وشوی زخم ها به نحو موثری استفاده می شود. در داروسازی برای تهیه محلول های غرغره ضدعفونی حلق و قطره های سرفه و در دندان پزشکی برای تهیه محلول های شست و شوی دهان کاربرد دارد. در تجارت دارویی به عنوان قارچ کش معروف است.

مشخص شده است که اسانس آویشن دارای اثرات ضد اسپاسم ،ضد سرفه و خلط آور است، اما مصرف طولانی مدت و بیش از اندازه آویشن توصیه نمی شود، همچنین بهتر است از مصرف آویشن در دوران بارداری ،شیردهی و در کودکان زیر 6 سال خودداری شود.

آویشن شیراز

آویشن شیراز گیاهی است بوته ای و بسیار معطر که برگ وگل های آن در زمان گل دهی از اوایل خرداد تا اواخر مهرماه برداشت می شود.

از خواص گوارشی آمیشن شیراز می توان به ضد اسپاسم و ضد نفخ بودن آن اشاره کرد.

همچنین برای دل پیچه، سوء هاضمه و دفع انگل مفیدبوده و تقویت کننده معده و کبد نیز می باشد.

این گیاه در طب سنتی ایران نیز بسیار مورد استفاده قرار می گرفته است که از جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • ضد عفونی کننده و خلط آور
  • درمان کم اشتهایی، سوء هاضمه، اسهال و ناراحتی صفراوی
  • رفع خستگی عصبی، ضعف عمومی بدن
  • تسکین دهنده درد مفاصل
  • رفع سرماخوردگی

البته باید به این نکته توجه نمود که از مصرف طولانی مدت آویشن و همچنین از مصرف در دوران بارداری، شیردهی وکودکان زیر 6 سال خودداری شود.

بابونه

چای بابونه علاوه بر دارا بودن خواص درمانی فراوان، از دیرباز به خاطر عطر و بوی خوش آن نیز مورد توجه بسیاری بوده است.

تحقیقات گسترده ای که در 30 سال اخیر روی این نوشیدنی صورت گرفته است نشان می دهد، چای بابونه دارای خواص درمانی متعددی از جمله درمان التهاب، تسریع کننده روند بهبود زخم ها و تبخال، درمان آکنه و جوش های چرکی می باشد وتازه ترین یافته ها، خاصیت گیاه بابونه، در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی را نشان می دهد.

چای بابونه از گیاهان خشک شده بابونه که منبع غنی از آنتی اکسیدان های مختلف است، تهیه می شود.

بابونه دارای اثرات ضد التهاب، ضد اسپاسم و ضد نفخ بوده و در پیشگیری و درمان زخم معده مصرف می گردد.

بهتر است در دوران بارداری، شیردهی و کودکان زیر 6 سال با نظر پزشک مصرف شود.

چای ترش

چای ترش یا چای قرمز که به چای مکه نیز معروف است دارای رنگ قرمز سیر وطعم ترش و شیرین بوده و فاقد کافئین می باشد. در عهد باستان از چای سرخ به عنوان مفرح و برطرف کننده عوارض بیماری های قلبی استفاده می کردند.

در میان گیاهانی که نام چای را به خود گرفته اند، چای قرمز یا چای ترش که به آن چای مکه هم می گویند، به علت رنگ، طعم و خاصیت ویژه ای که دارد، جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است.

این چای را می توان به صورت سرد و گرم همراه مقداری قند یا نبات یا حتی بدون آن به عنوان یک نوشیدنی رژیمی مصرف کرد.

دم کرده این گیاه کاهش دهنده فشار خون، خنک کننده بدن، رقیق کننده وتصفیه کننده خون، کنترل کننده کلسترول خون، برطرف کننده اختلالات کبدی و صفرایی و همچنین آرام بخش است. چای ترش خود یکی از منابع غنی آهن به شمار می آید.

بر اساس یافته های یک پژوهش ارائه شده در کنگره بین المللی طب سنتی و مکمل، مصرف دم کرده چای ترش به طور معنی داری نسبت به چای معمولی بر پرفشاری خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 موثر است.

بر این گیاه عوارض جانبی خاصی ذکر نشده است با این حال مصرف بیش از حد و مصرف آن توسط خانم های باردار توصیه نمی گردد. ( احتمال بروز افت فشارخون و ایجاد حالت ضعف وجود دارد.)

گزنه

گزنه به صورت خوراکی به عنوان مدر، پایین آورنده قند و اسید اوریک و به صورت موضعی در درمان برخی از بیماری های پوست و مو از جمله اگزما، بیماری های التهابی و حتی در درمان ریزش مو ،مورد استفاده قرار می گیرد.

در طب گذشته از گزنه بعنوان مدر، ضد التهاب و مقوی قوه باه استفاده می شد.به طور سنتی گزنه به عنوان تصفیه کننده خون، مدر و متوقف کننده خونریزی در نظر گرفته شده است.

ترکیبات فنلی موجود در گزنه که شامل کافئیک اسید ، فرولیک اسید ، سیناپیک اسید ، فیستین و میرستین می باشد ، بر روی باکتری هائی مثل اشریشیا کلی ، پروتئوس ولگاریس ، کلبسیلا و پسودوموناس اثر دارد و عصاره ی این گیاه بر روی سالمونلا و پروتئوس که در مقابل آنتی بیوتیک ها مقاوم است ، خاصیت آنتی بیوتیکی دارد .همچنین باعث وقفه در رشد چندین مخمر ،کپک ، قارچ و باکتری شده است .

اثرات ضدقارچی بعضی از ترکیبات موجود در گزنه نیز تأیید شده است .

گزنه دارای اثر مدری است ، اثر دیورتیک این گیاه با افزایش دفع کلر و اوره همراه است و ثابت شده است مصرف 14 روزه ی این گیاه موجب کاهش وزن بدن و کاهش فشار سیستولیک می گردد.

برگ گزنه منجر به کاهش التهاب می گردد.

از مصرف زیاد ،همچنین مصرف در بارداری ،شیردهی و کودکان زیر 6 سال خودداری شود .

گزنه اگر بیش از حد استفاده شود ممکن است برای روده ها و کلیه مضر باشد بنابراین بهتر است با صمغ عربی و کتیرا خورده شود .مقدار مصرف بیش از 10 گرم در زور ممکن است باعث بند آمدن ادرار شود .

گل راعی ( علف چای ، هوفاریقون )

از گل راعی به عنوان یک داروی ضد افسردگی قوی استفاده می شود .

همچنین در درمان اضطراب و تحریک پذیری بخصوص در یائسگی استفاده می شود .

از این گیاه همچنین بطور تجربی در درمان ایدز استفاده شده است .

در درمان دردهای عصبی مثل درد سیاتیک نیز این گیاه کاربرد دارد .

هیپیریسین موجود در این گیاه قادر است هر دو نوع A و B منو آمینواکسید از (MAO ) را مهار نماید .

از این نظر می تواند در استفاده کلینیکی بعنوان ضدافسردگی ،ضداضطراب ،بی خوابی ،احساس بی ارزشی ،بی اشتهایی ،خونسردی و بی احساسی ،افسردگی های فصلی (مانند پاییز و زمستان و یا سستی در بهار و تابستان ) کاربرد داشته باشد .

همچنین تأثیر گیاه در فعالیت های مغزی بسیار رضایت بخش بوده است .

استفاده طولانی مدت و یا بیش از حد این گیاه باعث ایجاد آب مروارید و افزایش حساسیت عصبی شود.همچنین ممکن است باعث افزایش حساسیت پوست بدن نسبت به آفتاب گردد .

در موارد حساسیت به گیاه و در دوران بارداری ،شیردهی و کودکان زیر 6 سال مصرف نشود .

همچنین با مصرف سیکلوسپورین ،دیگوکسین ،تئوفیلین ، کاربامازپین،فنی توئین ،قرص های ضد بارداری ،داروهای ضدافسردگی ،داروهای ضدمیگرن و داروهای ضدسرماخوردگی مصرف نشود .

چای سبز

چای سبز یکی از پر طرفدارترین نوشیدنی های جهان است و نسبت به چای سیاه کمتر تخمیر می شود .در نتیجه آنتی اکسیدان بیشتری دارد .

چای سبز منبع آنتی اکسیدانی به نام پلی فنول است . آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که رادیکال های آزاد را غیر فعال می کنند و مانع فعالیت آنها در تخریب سلول و مرگ سلولی می شوند .

از طرفی رادیکال های آزاد ،علت پیری زود رس ، سرطان ها و بیماری های قلبی نیز هستند . پلی فنول موجود در چای سبز ، با از بین بردن سلول های سرطانی و کاهش رشد آنها ریسک سرطان مثانه ،سینه،رحم ، کولورکتال ، ریه ،پانکراس ،پروستات ،پوست و معده را به طور مؤثری کاهش می دهد.

چای سبز با پیشگیری از پرفشاری خون ، کاهش سطح چربی های خون و ممانعت از تشکیل لخته های خونی سلامت قلب را تضمین می کند .

مصرف چای سبز در افراد دیابتی باعث افزایش حساسیت به انسولین و تحمل گلوکز می شود .

مطالعات نشان داده اند چای سبز در استفاده بهتر بدن از گلوکز مؤثر است . چای سبز در کاهش وزن هم نقش دارد .کافئین موجود در چای سبز میزان متابولیسم بدن را افزایش می دهد و پلی فنول آن نیز به سوختن چربی کمک می کند .چای سبز باعث بهبود عملکرد های ذهنی شده و ریسک آلزایمر و کاهش حافظه را کم می نماید .

چای سبز با کاهش سطح کلسترول خون بدن ، باعث افزایش سلامت پوست می شود .

همچنین کافئین چای سبز جریان خون را در سطح پوست افزایش داده و موجب دفع مواد زاید آن می شود . پلی فنولهای موجود در چای سبز با تحریک ساخت استخوان ها و کاهش تخریب آنها ، ریسک پوکی استخوان را کاهش می دهند .

سنبل الطیب

سنبل الطیب اثرات آرام بخش دارد . برای بیخوابی ها و اختلالات عصبی قلب می توان از سنبل الطیب استفاده کرد . به طور کلی سنبل الطیب موجب می شود که خواب با آرامش زیادی همراه باشد و همچنین گذر به مرحله خواب راحت تر صورت پذیرد .

ریشه گیاه سنبل الطیب دارای اجزای مختلفی می باشد .والرنال و والرنیک اسید از قوی ترین ترکیبات آرام بخش موجود در سنبل الطیب هستند .

به نظر نمی رسد که مصرف سنبل الطیب قبل از خواب موجب ایجاد مشکل در هوشیاری و تمرکز فرد در صبح شود . مصرف همزمان این گیاه با داروهای اؤام بخش باید با احتیاط و تحت نظر پزشک معالج صورت گیرد .با این که تا کنون دلایل شناخته شده ای برای منع مصرف این گیاه در بارداری و شیر دهی گزارش نشده است .اما بی خطر بودن آن نیز به اثبات نرسیده است .

بنابراین باید در مصرف آن احتیاط کرد .مصرف طولانی مدت و همچنین در بارداری ،شیردهی و کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود .(مگر با تجویز پزشک )

چای سرماخوردگی

چای سرماخوردگی سها جیسا ترکیبی است از سر خارگل ،پوست نارنج ، عناب ، چای سیاه ،چای ترش ،گل گاوزبان و به لیمو .این چای در درمان آنفلونزا و سرماخوردگی مفید است .حضور گیاه سرخارگل در این چای در کنار گیاه چای به عنوان پایه اصلی محصول می تواند نقش بسزایی در درمان زکام و رفع التهابات سیستم تنفسی ایفا کند .همچنین حضور گیاهانی که به عنوان طعم دهنده به کار میروند از قبیل : به لیمو ،پوست نارنج ،گل گاوزبان ،چای ترش ، عناب ، هریک به نوبه خود می تواند در درمان سرماخوردگی مؤثر باشد .

سرخار گل ( اکیناسه ) از گیاهان دارویی منتخب سازمان بهداشت جهانی و به عنوان یکی از مهم ترین گیاهان دارویی مطرح در جهان است که کشت آن به طور فزاینده ای در حال افزایش است .

فرآورده های دارویی حاصل از سرخارگل به طور گسترده ای برای پیشگیری و درمان عفونت های باکتریایی و ویروسی بویژه سرماخوردگی و آنفلونزا و نیز به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی و افزایش دهنده قدرت دفاعی بدن استفاده می شود .

از خواص دارویی این گیاه گل گاوزبان موجود در این دم نوش می توان آرام بخشی ، مسکن سردردهای عصبی ، معرق و مقوی بودن ، ضدسرفه و خلط آوری ، تقویت کننده سیستم دفاعی و ایمنی بدن همچنین درمان علائم سرماخوردگی آن اشاره کرد .در طب سنتی ایران از این گیاه به وفور استفاده می شده است .

از عناب نیز در طب گذشته به عنوان ملین ، آرام بخش ، برطرف کننده سرفه و گرفتگی صدا استفاده می شده است .همچنین پوست نارنج ، داروی مؤثری برای تقویت دستگاه گوارش ،آرامش دهنده ملایم برای ناراحتیهای معده و البته به دلیل عطر و طعم خوبش در این محصول مورد استفاده قرار گرفت .

توصیه می شود در بارداری وهمچنین کودکان زیر6 سال مصرف نشود.

در ضمن مصرف طولانی مدت این دم نوش توصیه نمی شود .در بیماران مبتلا به سل ، کلاژنوزیس ، لکوزیس ،دیابت ، ام اس ، ایدز ، بیماری های اتوایمیون و بیماران تحت شیمی درمانی و همچنین افرادی که نسبت به این گیاه حساسیت نشان می دهند نباید استفاده شود .

در افراد حساس به تیره کاسنی ممکن است عوارض آلرژیک بروز نماید.

چای ضدسرفه

چای ضدسرفه سها جیسا ترکیبی است از آویشن باغی ، آویشن شیراز ،گل گاوزبان ،چای سیاه.

این فرآورده به واسطه داشتن گیاه آویشن ،خلط آور بوده و برای معالجه سرفه مورد استفاده قرار می گیرد .دم کرده آویشن ، برونشیت و سرفه ،اسهال و نارسایی کبد را درمان می کند و خاصیت ضدنفخ نیز دارد .این فرآورده علاوه بر خاصیت ضد سرفه ،سوزش و ناراحتی مخاط نایچه ای را نیز کاهش می دهد.

به علاوه خواص ضد حساسیت ، ضد میکروبی و محرک سیستم ایمنی گیاه آویشن ،قدرت بهبود و تسکین فرآورده را ارتقاء می بخشد .

از خواص دارویی گیاه گل گاو زبان موجود در این دم نوش می توان به آرام بخشی ،مسکن سردرد عصبی ،معرق و مقوی بودن ،ضدسرفه و خلط آور ،تقویت کننده سیستم دفاعی و ایمنی بدن همچنین درمان علائم سرماخوردگی اشاره کرد.

از این گیاه در طب سنتی در درمان سرفه و زکام استفاده شده است .

بهتر است در دوران بارداری و شیردهی و کودکان زیر 6 سال مصرف نشود.

هیچگونه عارضه ای برای این چای تا کنون گزارش نشده .

چای شب

چای شب سها جیسا ترکیبی است از : ملیس (بادرنجبویه ) ، به لیمو ،گل گاو زبان ،چای ترش و چای سیاه.این دم نوش به دلیل دارا بودن گیاه ملیس (بادرنجبویه ) ،آرام بخش ،ضدفشارهای عصبی ،ضدخستگی و کمبود های جمسمانی است .به عنوان یک آرام بخش در ناراحتی عصبی و سرگیجه کاربرد دارد .

دم کرده ملیس برای آرامش اشخاص عصبی ،زود رنج و حساس مناسب است .

افرادی که نارحتیهای گوارشی با منشأ عصبی دارند ،می توانند از ملیس به عنوان یک تقویت کننده ،به ویژه برای استفراغ عصبی و دلپیچه ها استفاده نمایند.از خواص دارویی این گیاه گل گاو زبان موجود در این فرآورده می توان به آرام بخشی و مسکن سردردهای عصبی اشاره کرد.از چای ترش نیز علاوه بر رنگ و مزه ،به دلیل اثراتی از قبیل مسهل ملایم ،کنترل قند و کلسترول خون استفاده می شود .به لیمو علاوه بر طعم مناسب ،در درمان اختلالات گوارشی و سوءهاضمه ،نفخ و دردهای عصبی مورد استفاده قرار می گیرد .

درمجموع ترکیب این دم نوش با ایجاد حس آرامش جهت مصرف در شب توصیه می شود .

درحد تعادل دارای عوارض جانبی نبوده و می تواند بسیاری فواید برای بدن انسان اعمال کند.

  بهتر است در دوران بارداری و شیردهی و کودکان زیر 6 سال مصرف نشود.

هیچگونه عارضه ای برای این چای تا کنون گزارش نشده .

 

چای بعد از ظهر

چای بعد از ناهار سها جیسا ترکیبی است از نعنا ع ،گل گاوزبان ،چای سیاه ،چای ترش .

این چای به دلیل وجود نعناع ،ضد نفخ بوده و همچنین هضم غذا را آسان تر می کند.

نکته مهم درباره تأثیر محصولات نعناع برای نفخ و دل درد این است که ترکیبات موجود در اسانس ( رایحه ) این گیاه در عرض چند دقیقه ( حدود 10 تا 15 دقیقه ) جذب می شوند و مشکلات حاصله را مهار می کنند و در صورتیکه همزمان با مصرف غذا خورده شوند از ایجاد نفخ و دل درد جلوگیری می کنند ، بنابراین دارای خاصیت درمانی بوده و مانع نفخ و دل درد می شوند .

از چای ترش علاوه بر ایجاد رنگ مناسب ، به دلیل اثراتی از قبیل مسهل ملایم ، کنترل قند و کلسترول  خون استفاده می شود .از خواص دارویی گیاه گل گاو زبان بکار رفته در این محصول می توان به آرام بخشی اعصاب آن اشاره کرد.

بهتر است در دوران بارداری ،شیر دهی و کودکان زیر 6 سال مصرف نشود.

چای آرام بخش

چای آرام بخش سها جیسا ترکیبی است از سنبل الطیب ،ملیس،گل گاوزبان، چای ترش.

از دیرباز تا کنون توجه به خواص سحر آمیز گیاهان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و به همین خاطر استفاده از نوشیدنیهای آرام بخش با رویکرد به طبیعت به عنوان بخشی از طب گیاه درمانی مدنظر قرارداشته است .

چای آرام بخش به دلیل پایه ی سمبل الطیب اثرات آرام بخش و ضداسپاسم دارد.

حضور ملیس (بادرنجبویه) در کنار سمبل الطیب ،اثرات آرام بخشی سمبل الطیب را تقویت می کند.این چای ، اثردرمانی مؤثری بر روی افرادی که دارای درجات مختلفی از بیماری بی خوابی می باشند ،دارد.

بطور کلی سمبل الطیب موجب می شود خواب با آرامش زیادی همراه باشد و همچنین گذر مرحله خواب راحت تر صورت پذیرد.

مهمترین ترکیبات ریشه گیاه سمبل الطیب شامل والرنال و والرنیک اسید ، آلکالوئیدها و آمینو اسیدهای آزاد ( گاما آمینو بوتیریک اسید ،تیروزین ،آرژنین ،گلوتامین ) اشاره کرد. نام اسید آمینه والین را از روی این گیاه انتخاب نموده اند .سمبل الطیب همچنین ضد تشنج ، تب بر و ضد هیجان است و میگرن را برطرف می کند ،برای برطرف کردن دلهره ،تشویش و نگرانی مفید است .ملیس دارای مقداری اثرات آرام بخش ، ضد اسپاسم ،ضد باکتری و ضد ویروس است ، در درمان سوء هاضمه و اختلالات گوارشی با منشاء عصبی و اضطراب کاربرد دارد .در ضمن عطر و طعم مطلوبی به فرآورده می دهد .از خواص دارویی گیاه گل گاوزبان نیز می توان به آرام بخشی اعصاب و همچنین اثراتی از قبیل مسهل ملایم ،کنترل کننده قند و کلسترول خون اشاره نمود.

بهتر است در دوران بارداری ،شیر دهی و کودکان زیر 6 سال مصرف نشود.

چای کاهنده فشار خون

چای کاهنده فشار خون سها جیسا ترکیبی است از سرخ ولیک ، گل گاوزبان ، چای ترش ،چای سیاه.

این دم نوش به دلیل داشتن سرخ ولیک در کاهش فشار خون ،حمله های قلبی ،کاهش کلسترول سرم و تقویت ماهیچه های قلب بسیار مؤثر است.

سرخ ولیک در معالجه ی تصلب شرائین و آنژین صدری نیز کارایی داشته است و فلاونوئیدهای این گیاه دارای خاصیت قوی تثبیت کلاژن بوده و در نتیجه به تاندون ها استحکام می بخشند.

کلاژن در زمان التهاب و ورم تخریب می شود ، در آرتریت روماتوئید این اتفاق رخ می دهد.همچنین در بیماری های دهان و دندان ، ورم مفاصل و استخوان که کلاژن در معرض تخریب قرار می گیرد ،ترکیبات این گیاه می تواند از ان جلوگیری کند .مواد مذکور از آنتی اکسیدانهای قوی هستند .

از خواص دارویی گیاه گل گاو زبان به کار رفته در این محصول می توان به آرام بخشی اعصاب آن اشاره کرد از چای ترش  علاوه بر ایجاد رنگ و طعم مناسب ، به دلیل اثراتی از قبیل مسهل ملایم ، کنترل قند و کلسترول خون استفاده شده است .از چای سیاه نیز جهت تقویت قوای فکری و رفع خستگی استفاده می شود .

بهتر است در دوران بارداری ،شیر دهی و کودکان زیر 6 سال مصرف نشود.

گل گاوزبان

از خواص دارویی گیاه گل گاو زبان می توان به اثر آرام بخشی اعصاب ، معرق و مقوی بودن ،رفع خشونت و گرفتگی صدا ،ضد سرفه و خلط آور و تقویت کننده ی سیستم دفاعی و ایمنی بدن اشاره کرد .

در طب سنتی از این گیاه به عنوان درمان کننده ذات الریه استفاده می کنند .

پژوهشگران ایرانی با استناد به تحقیقات جدید تأکید نموده اند که عصاره ی آبی گل گاو زبان دارویی مؤثر و بی خطر و برای درمان مبتلا به اختلال وسواسی اجباری مناسب می باشد .

ترکیبات شیمیایی موجود در گل گاو زبان شامل ساپونین ، موسیلاژ،رزین ها ،تانن ها، کلسیم ،پتاسیم و ویتامین C است و در بعضی کشورها آن را داخل سالاد می ریزند.

گل گاو زبان را به صورت تازه یا خشک به شکل دم کرده یا جوشانده می توان مصرف کرد .دم کرده گل گاو زبان برای درمان سرماخوردگی همراه با تب ، تسکین سرفه، از بین بردن ورم حفره های بینی، گرفتگی صدا ،تنگی نفس ،درد گلوو درمان ناراحتیهای مجاری تنفسی بسیار مفید است .

برگها و گل ها ، بخش های مصرفی گل گاو زبان را تشکیل می دهند.

مصرف گل گاو زبان در دوران بارداری ،شیر دهی و کودکان زیر 6 سال به دلیل دارا بودن آلکالوئیدها ی غیر اشباع (پیرولیزیدین ) ممنوع می باشد .

چای نعناع فلفلی

نعناع از قدیم الایام به عنوان یک گیاه معطر و اشتها آور و برای ناراحتیهای دستگاه گوارش بکار رفته است .

بقراط ، پدر علم طب از نعناع در نوشته های خود یاد کرده است .

نعناع دارای ماده ای به نام منتول می باشد که ایجاد احساس خنکی در دهان می کند .

نعناع از نظر طب قدیم ایران نسبتاً گرم وخشک است و از نظر خواص دارویی از پونه قوی تر است .

نعناع بادشکن است و گاز معده و روده و درد شکم را از بین می برد .

نعناع تقویت کننده معده و بدن است .

نعناع ضد تشنج و ضد سرفه است . یک فنجان چای گرم نعناع ،سینه را آرام می کند.

نعناع مسکن ، آرام بخش و قاعده آور است .استفاده از نعناع درد شکم را برطرف می کند .

نعناع در درمان سرماخوردگی آنفلونزا نیز مصرف می شود.

نعناع ناراحتیهای عصبی را بر طرف می کند.

نعناع کرم های روده و معده را می کشد.نعناع ادرار را زیاد می کند .

برای رفع قولنج و درد های روده و معده و هضم نشدن غذا می توان از چای نعناع استفاده شود .

برای از بین بردن گلو درد چای نعناع را می توان غرغره کرد.

نعناع معرق است بنابراین تب را پایین می آورد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اطلاعات جودو و آدرس elyasjudo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 42
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 42
بازدید ماه : 419
بازدید کل : 31895
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1